"День памяти татарского народа 1552. Правдивая история глазами международных историков"

Руслан Айсин

    Комитет Независимости Татарстана представляет рубрику «День памяти татарского народа 1552. Правдивая история глазами международных историков», посвящённую трагической дате в истории татарского народа — 15 октября 1552 года, Дню падения Казани под ударами войск Ивана Грозного.

Первая публикация в рамках рубрики представлена статьёй татарского общественного деятеля, историка, политолога, публициста и журналиста Руслана Айсина.


    "12 октября День памяти татарского народа. Закреплённая дата падения Казани в далеком 1552 году. Иван Грозный учинил тогда настоящий геноцид. Очевидцы писали, что река Казанка, омывавшая стены крепости, на несколько дней окрасилась в багровый цвет. Волнами шли затем христианизация и русификация населения завоеванного государства. Где помимо татар были черемисы, эрзя, мокша, удмурты и другие народы.

       Река забвения унесла около двух десятков поколений с той эпохи, время безжалостно смывает эти кровавые засечки. Практически стерта историческая память народа. Но это не результат сознательного забвения, выталкивания трагедии на периферию коллективного бессознательного, чтобы забыть эту боль, убежать от нее. Нет. Она, согласно Юнгу, ушла в меланхолию и экзистенциальную скуку, как растворенную во времени боль.

    Но мы должны принимать во внимание тот факт, что Российская, а затем и Советская империи делали все, чтобы татары не знали своей истории, не учили ее, не были осведомлены о героях и славных деятелях нации. Москва прекрасно выполняла свою функцию «подчищающего историю прокуратора». «Народ, не знающий своего прошлого, не имеет будущего», писал Михаил Ломоносов. Возможно, на этот тезис ученого и опирались имперские власти.

    Предания семейные сохранились, не без этого. Но разве они в состоянии заменить полноценный исторический нарратив, когда историческая память культивируется со школьной скамьи, через литературные произведения и кинофильмы. Через гордость великими предками, через приобщение к их ратным подвигам. Все это тщательно вычищалось. Идеологическая машина работала над тем, чтобы татары, да и другие народы, знать не знали, кто они есть, чем жили их пращуры. Историческое существование и бытие народов было возможно только как придаток к миссии «большого брата».

    Да и сейчас картина не лучше. В Татарстане нет даже увековеченного символа эпохе Казанского ханства. Хотя имеется памятник погибшим русским воинам при осаде Казани в 1552 году в виде часовни. Кощунство? Бесспорно. Более тридцати пяти лет татарская общественность требует от властей уравновесить историческую память и открыть монумент павшим воинам-защитникам стен Казани. Тщетно. Большой брат зорко следит и не дозволяет.

    Тему истории народов России правящие круги табуировали, изъяли из сферы образования и общественного дискурса. В школьных учебниках сегодня вы не найдете позитивного упоминания роли татар или других народов, если они сопротивлялись политике русификации.

    В 90-е годы удалось худо-бедно восстановить толику исторический правды и приоткрыть завесу, глухо скрывавшую все эти годы от нас архивы и трагические перипетии колониальных веков. Но сейчас правит бал «русский мир». Кто не вписан в эти паттерны, тот не просто вычёркивается из истории и современности, но даже объявляется врагом и сепаратистом.

    Ровно то же самое происходит и с Днем памяти татарского народа. Поминать его публично отныне нельзя, потому что он ставит вопрос уже не только прошлого, сколько настоящего и будущего. Слишком очевидны параллели, слишком выпукло топорщится тема колониального гнета и имперской войны Москвы против народов Евразии."

Комитет Независимости Татарстана



Day of Remembrance of the Tatar People 1552. The True History Through the Eyes of International Historians

    The Tatarstan Independence Committee presents the section “Day of Remembrance of the Tatar People 1552. The True History Through the Eyes of International Historians”, dedicated to a tragic date in the history of the Tatar people — October 15, 1552, the Day of the Fall of Kazan under the assault of Ivan the Terrible’s troops.

The first publication within this section is presented as an article by Tatar public figure, historian, political scientist, publicist, and journalist Ruslan Aysin.

“October 12 is the Day of Remembrance of the Tatar People. The fixed date of the fall of Kazan in distant 1552. Ivan the Terrible carried out a real genocide at that time. Eyewitnesses wrote that the Kazanka River, which washed the fortress walls, turned crimson for several days. Then came waves of Christianization and Russification of the population of the conquered state, which included not only Tatars but also the Cheremis (Mari), Erzya, Moksha, Udmurts, and other peoples.

The river of oblivion has carried away about twenty generations since that era; time mercilessly washes away those bloody marks. The historical memory of the people has been almost erased. But this is not the result of conscious forgetting, of pushing the tragedy to the periphery of the collective unconscious in order to escape the pain. No. According to Jung, it has gone into melancholy and existential boredom, as a pain dissolved in time.

Yet we must take into account the fact that the Russian Empire, and later the Soviet one, did everything possible so that the Tatars would not know their own history, would not study it, and would not be aware of the heroes and glorious figures of the nation. Moscow perfectly carried out its function as a “procurator of history, erasing inconvenient parts.” “A people who do not know their past have no future,” wrote Mikhail Lomonosov. Perhaps it was this very thesis of the scholar that the imperial authorities leaned upon.

Family legends have survived, of course. But can they replace a full-fledged historical narrative, when historical memory is cultivated from school benches, through literature and cinema, through pride in great ancestors, through joining their military feats? All of this was carefully purged. The ideological machine worked so that Tatars, and other peoples as well, would have no knowledge of who they were or how their ancestors lived. The historical existence and being of nations was made possible only as an appendage to the mission of the “big brother.”

And even now, the picture is no better. In Tatarstan there is not even a commemorative symbol of the Kazan Khanate era. Although there exists a monument to the Russian soldiers who died during the siege of Kazan in 1552, in the form of a chapel. Sacrilege? Undoubtedly. For more than thirty-five years, Tatar public activists have been demanding that the authorities balance historical memory and open a monument to the fallen defenders of Kazan’s walls. In vain. The “big brother” watches vigilantly and does not allow it.

The topic of the history of Russia’s peoples has been tabooed by the ruling circles, removed from education and public discourse. In today’s school textbooks you will not find a positive mention of the role of Tatars or other peoples if they resisted the policy of Russification.

In the 1990s it was possible, though with difficulty, to restore a small part of historical truth and lift the curtain that for so many years had tightly hidden from us the archives and tragic turns of the colonial centuries. But now the “Russian world” rules the day. Whoever does not fit into these patterns is not only erased from history and modernity, but even declared an enemy and separatist.

The same thing is happening with the Day of Remembrance of the Tatar People. To publicly commemorate it is now forbidden, because it raises questions not only about the past, but also about the present and the future. The parallels are too obvious, the theme of colonial oppression and Moscow’s imperial war against the peoples of Eurasia protrudes too sharply.”


Tatarstan Independence Committee 





Комментарии

Популярные сообщения из этого блога