"День памяти татарского народа 1552. Правдивая история глазами международных историков"
Литва поддерживает свободу Татарстана!
"День памяти Татарского народа (Хәтер көне), который отмечается ежегодно 15 октября, это хороший повод еще раз выразить поддержку борьбе татарского народа за свою свободу и независимость.
Литва, имея собственный исторический опыт многовековой борьбы за независимость, традиционно выступает как активный сторонник права народов на самоопределение и является убеждённым критиком имперской политики России. Многие политики и общественные деятели, а также и немалая часть общества Литвы поддерживают стремление народов, порабощенных Москвой, к свободе и независимости.
Успешный выход Литвы, Латвии и Эстонии из состава СССР после многолетней оккупации стал символом возможности достижения свободы. Литовцы часто подчёркивают, что их борьба в 1990-х годах открыла двери к свободе для многих других народов. Этот исторический опыт формирует глубокую солидарность с теми, кто сегодня борется за аналогичные цели.
Литва и Татарстан имеют многое что общего в своей истории - многовековая и трудная борьба за свою независимость, общий враг - Москва-Россия, стремление к демократии. С самого начала Казанского ханства Литва, хотя в основном и косвенно, но существенно помогала противостоянию Казани против Москвы.
Действия Великого Княжества Литовского (ВКЛ) на западном фронте имели прямое влияние на восточную политику Москвы, что продлило сопротивление Казанского ханства.
Непрерывные войны с ВКЛ (1512–1522 гг. и Ливонская война) вынуждали Московское царство держать значительные армии на западных рубежах (Смоленск, Полоцк, Орша), не позволяя ей сосредоточить все свои ресурсы на завоевании Казани.
Казанское ханство и ВКЛ часто действовали в рамках антимосковской коалиции (вместе с Крымским ханством). Когда Москва концентрировалась на востоке, ВКЛ могло активизировать действия на западе, вынуждая Москву перебрасывать войска, тем самым давая Казани передышку.
Таким образом, ВКЛ объективно ослабляло наступательный потенциал Москвы. Однако в середине XVI века, после образования Речи Посполитой и временной стабилизации на западном фронте, Москва смогла сосредоточить подавляющие силы на востоке, что, к великому сожалению, привело к падению Казанского ханства в 1552 году.
Неразрывно с историей ВКЛ связана и история литовских татар — потомков выходцев из Золотой Орды и Крымского ханства. С момента переселения в конце XIV века при Витаутасе Великом (1397 г.), татары были ценны как отличные воины, дипломаты и пограничные стражи. Они участвовали в Грюнвальдской битве (1410 г.), где литовцы по примеру татарской тактики применили обманный манёвр, приведший к поражению Тевтонского ордена.
Знатные татарские роды (мурзы, князья) за верную военную службу получали земли в наследственное владение и имели права, приравненные к дворянским (шляхте). Их административной единицей была хоругвь (знамя) во главе с уланом, а в военном деле они внесли вклад, создав уланскую кавалерию (ок. 1730 г.). Татарин в литовской армии был синонимом отличного воина.
Несмотря на утрату своего родного кыпчакского языка к XVI веку, литовские татары сохранили ислам суннитского толка и свою этническую самобытность. Их культурная жизнь сегодня сосредоточена вокруг четырёх мечетей и таких центров, как Музей быта литовских татар в Субартонисе. Они сохранили уникальное кулинарное наследие, включая "столистник" и кундумы. Кстати, литовские слова svogūnas (луковица) и kilimas (ковёр) заимствованны из татарских suğan и kilim.
Литовские татары активно участвовали в восстаниях Литвы против России в XVIII–XIX веках и проявили свой патриотизм в борьбе за независимость Литвы в XX веке. Офицер татарского происхождения полковник Александр Сулейман Халецкис был одним из основателей возрождающейся литовской армии в 1918-ые. В трагические дни 1991 года при защите Вильнюсской телебашни погибла дочь литовского татарина Лорета Асанавичюте, ставшая одним из символов борьбы за свободу Литвы.
Знаменитые личности с литовско-татарскими корнями, это Генрик Сенкевич (Henryk Sienkiewicz), известный польский писатель, лауреат Нобелевской премии по литературе, и известный американский киноактёр Чарльз Бронсон (Charles Bronson).
Знаменитый литовский татарин наших дней - Адас Якубаускас - современный общественный деятель, политолог, профессор, предприниматель и журналист, является председателем Союза общин литовских татар и активно занимается сохранением и популяризацией истории и культуры литовских татар.
Эти и другие личности демонстрируют, что литовские татары, пришедшие в ВКЛ как воины, стали неотъемлемой частью литовской и региональной элиты, внося вклад в культуру, политику и, что наиболее значимо для литовской идентичности, в борьбу за её независимость.
Сегодня литовские татары, насчитывающие более двух тысяч человек, остаются лояльной и активной общиной Литовской Республики, сохраняющей свои традиции и культуру.
Мы желаем татарскому народу вновь обрести свое независимое и процветающее государство и верим, что связи между независимыми Литвой и Татарстаном будут тесными и плодотворными.
Ирек өчен!
Andrius Almanis"
Day of Remembrance of the Tatar Nation 1552. The True History Through the Eyes of International Historians
Lithuania Supports the Freedom of Tatarstan!
The Tatarstan Independence Committee presents the series “Day of Remembrance of the Tatar Nation 1552: The True History Through the Eyes of International Historians”, dedicated to the tragic date in Tatar history — October 15, 1552, the Day of the Fall of Kazan under the assault of the forces of Ivan the Terrible.
The second publication in this series features an article by Andrius Almanis, founder of the Institute of the Regions of Russia and member of the coordinating council of the Forum of Free Nations of Post-Russia.
"The Day of Remembrance of the Tatar Nation (Хәтер көне)
The Day of Remembrance of the Tatar Nation (Хәтер көне), observed annually on October 15, is a fitting occasion to once again express support for the Tatar people’s struggle for freedom and independence.
Lithuania, with its own centuries-long experience of fighting for independence, has traditionally been an active advocate of the right of nations to self-determination and a consistent critic of Russia’s imperial policy. Many Lithuanian politicians, public figures, and a significant part of Lithuanian society support the aspirations of peoples enslaved by Moscow toward freedom and independence.
The successful withdrawal of Lithuania, Latvia, and Estonia from the USSR after decades of occupation became a symbol of the possibility of achieving freedom. Lithuanians often emphasize that their struggle in the 1990s opened the doors to freedom for many other nations. This historical experience forms a deep sense of solidarity with those who today fight for similar goals.
Common Historical Ground Between Lithuania and Tatarstan
Lithuania and Tatarstan share much in their histories — a long and difficult struggle for independence, a common enemy in Moscow-Russia, and a shared aspiration toward democracy. From the very beginning of the Kazan Khanate, Lithuania, though mostly indirectly, played a significant role in supporting Kazan’s resistance against Moscow.
The actions of the Grand Duchy of Lithuania (GDL) on the western front directly influenced Moscow’s eastern policy, prolonging the resistance of the Kazan Khanate. Continuous wars between the GDL and Moscow (1512–1522 and the Livonian War) forced the Muscovite state to keep large forces on its western borders (Smolensk, Polotsk, Orsha), preventing it from concentrating all its resources on conquering Kazan.
The Kazan Khanate and the GDL often acted within an anti-Moscow coalition (together with the Crimean Khanate). When Moscow focused on the east, the GDL could intensify its actions in the west, forcing Moscow to redeploy its troops, thereby giving Kazan some breathing space.
Thus, the GDL objectively weakened Moscow’s offensive potential. However, in the mid-16th century, after the formation of the Polish-Lithuanian Commonwealth and temporary stabilization on the western front, Moscow was able to concentrate overwhelming forces in the east, which, sadly, led to the fall of Kazan in 1552.
Lithuanian Tatars: A Shared Heritage
The history of the Grand Duchy of Lithuania is inseparably connected with that of the Lithuanian Tatars — descendants of settlers from the Golden Horde and the Crimean Khanate. Beginning in the late 14th century under Vytautas the Great (1397), Tatars were highly valued as excellent warriors, diplomats, and border guards.
They took part in the Battle of Grunwald (1410), where Lithuanians, following Tatar tactical examples, used a feigned retreat maneuver that led to the defeat of the Teutonic Order.
Noble Tatar families (murzas, princes) were granted hereditary estates for faithful military service and enjoyed rights equal to the Lithuanian nobility (szlachta). Their administrative unit was the chorągiew (banner), led by an ulan. In military affairs, they contributed by creating the Uhlan cavalry (around 1730). A “Tatar” in the Lithuanian army became synonymous with an excellent soldier.
Although they lost their native Kipchak language by the 16th century, Lithuanian Tatars preserved Sunni Islam and their ethnic identity. Their cultural life today revolves around four mosques and centers such as the Museum of Lithuanian Tatar Life in Subartonys. They have preserved unique culinary traditions, including stolīstnik and kundumy. Interestingly, Lithuanian words such as svogūnas (“onion”) and kilimas (“carpet”) are borrowed from the Tatar words suğan and kilim.
Tatars in Lithuania’s Fight for Freedom
Lithuanian Tatars actively participated in Lithuania’s uprisings against Russia in the 18th–19th centuries and demonstrated patriotism during the struggle for independence in the 20th century.
An officer of Tatar origin, Colonel Aleksandras Suleiman Chaleckis, was one of the founders of the reborn Lithuanian army in 1918. In the tragic days of January 1991, during the defense of the Vilnius TV Tower, Loreta Asanavičiūtė, the daughter of a Lithuanian Tatar, was killed — becoming one of the symbols of Lithuania’s fight for freedom.
Among famous personalities of Tatar-Lithuanian descent are Henryk Sienkiewicz, the Polish Nobel Prize-winning writer, and Charles Bronson, the American film actor.
A notable modern Lithuanian Tatar is Adas Jakubauskas — a public figure, political scientist, professor, entrepreneur, and journalist, who serves as the Chairman of the Union of Lithuanian Tatar Communities and actively promotes the preservation and popularization of Tatar history and culture.
These and other figures show that the Lithuanian Tatars, who arrived in the Grand Duchy of Lithuania as warriors, became an integral part of Lithuanian and regional elites, contributing to culture, politics, and — most importantly for Lithuanian identity — the struggle for independence.
Solidarity and Future
Today, Lithuania’s Tatar community, numbering more than two thousand people, remains a loyal and active part of the Lithuanian Republic, preserving its traditions and culture.
We wish the Tatar people to once again achieve an independent and prosperous state and believe that relations between independent Lithuania and Tatarstan will be close and fruitful.
For Freedom!
Andrius Almanis"
Tatarstan Independence Committee
Комментарии
Отправить комментарий